Voedingsschema fitness, wat moet je weten

sport voedings schemaEr zijn vele standaard voedingsschema’s te vinden die je helpen bij het fitnessen. Echter zijn deze schema’s vaak gebaseerd op gemiddelden en algemeenheden. Ze zijn dan ook niet specifiek gericht op jouw situatie. Het is dan ook van belang om je eigen voedingsschema te maken voor de fitness.

Allereerst is het bij het zelf maken van een voedingsschema van belang dat je je eigen energiebalans in kaart brengt. Hierbij kijk je niet alleen naar de calorieën die binnen komen, maar kijk je juist ook naar de calorieën die je verbruikt. Het verbruiken van de calorieën doe je bijvoorbeeld door te fitnessen. Hierdoor pas je het voedingsschema aan op je fitness activiteiten. Het hoeft bij fitness niet altijd zo te zijn dat je af wilt vallen, je kunt namelijk ook spiermassa op willen bouwen, dan kom je meestal in gewicht aan. Wil je afvallen door te fitnessen dan moet je minder calorieën binnen krijgen dan je verbruikt. Als je aan wilt komen is dit juist net andersom. Dan doe je wel aan krachttraining, en verbruik je dus behoorlijk wat calorieën. Door middel van de juiste voeding zorg je er dan voor dat de calorieën die je binnen krijgt altijd meer zijn dan dat je er af sport.

Naast de energiebehoefte dien je ook rekening te houden met je rustmetabolisme. Dit houdt de hoeveelheid energie in die lichaam nodig heeft voor het aan de gang houden van je lichaam. De uitkomst van deze berekening kun je daarna weer naast de berekening leggen waarbij je kijkt naar de activiteiten die je op een dag hebt. Als je een zittend beroep hebt heb je minder calorieën nodig om je lichaam aan de praat te houden dan wanneer je veel fysieke inspanning levert over de gehele dag.

Als je deze zaken op een rij hebt weet je precies hoeveel voeding je nodig hebt en wat je precies nodig hebt om altijd over voldoende voedingsstoffen te beschikken.

Daarnaast kun je na denken over het gebruik van steroïde middelen die de spreigroei snel boosten. Je zou online anabolen kunnen kopen en deze toevoegen aan jouw arsenaal om sneller gespierd te worden.

Je doel bepalen

Wanneer je goed weet wat precies je behoefte aan voeding en voedingsstoffen is kun je bepalen of je wilt aankomen of af wilt vallen. In de fitness wereld kan je ook aan willen komen. Hierbij zet je het overtollige vet om in spiermassa. Hierdoor ben je in staat meer massa op te bouwen. Het afvallen is vaak een combinatie van vet verliezen maar ook de opgebouwde spiermassa behouden. Dit vergt een goede kijk naar de juiste voeding om dit te kunnen behalen.

Wanneer je aan wilt komen, ook wel bulken genoemd, dien je je fitness voedingsschema hoger in te zetten dan de behoefte die je hebt. Hierbij neem je ongeveer 20% meer calorieën in dan dat je nodig hebt. Hierdoor kom je niet gelijk heel veel vetmassa aan, maar ben je nog goed in staat om spiermassa op te bouwen.

Wanneer je af wilt vallen, vaak cutten genoemd, wil je juist vetmassa verliezen maar ook je spiermassa behouden. Hierbij ga je dan ook iets onder je energiebehoefte zitten. Doe dit niet al te veel, want dan verlies je ook te veel spiermassa.

Voedingsstoffen

Bij je voedingsschema voor je fitness activiteiten is het van belang om ook naar de voedingsstoffen te kijken. Hierbij maak je meestal verschil in het aantal koolhydraten, eiwitten en vetten. Hierbij is het doel om de juiste voeding te vinden die over de juiste combinaties beschikken. Hierdoor krijg je veel gezonde stoffen binnen die je tijdens de fitness gelijk aan kunt spreken.

Specialist

Het kan zijn dat je eigen voedingsschema maken te veel tijd vergt. Je kunt dan besluiten om een specialist in te schakelen. Deze specialist weet vaak sneller achter je behoefte te komen. Daarna wordt aan de hand van je behoefte en je doel een op maat gemaakt voedingsschema gemaakt. Ook kun je enkele keren op controle gaan bij de specialist. Hij of zij houdt dan in de gaten of je het doel wel kunt bereiken op de manier dat je bezig bent. Er zijn hier uiteraard wel kosten aan verbonden.

Anabolen, anabole androgene steroïden

extreem gespierde manJe hebt er vast wel eens van gehoord: de anabole steroïden. Het is een middel waarmee je meer spiermassa kunt krijgen en ook waar je spieren sneller van gaan groeien. Het is dus een middel wat perfect lijkt, wanneer je meer spieren en spiermassa wilt krijgen in een korte tijd. Het klinkt als een bijzonder handig middel, maar het is natuurlijk niet zo eenvoudig en gemakkelijk als je denkt. Er zijn namelijk volop bijwerkingen waardoor er ook nadelen kleven aan het gebruik van de anabole steroïden. Het is belangrijk om jezelf goed in te lezen voordat je besluit of je ook anabole steroïden gaat gebruiken.

De androgene steroïden zijn een synthetische kopie van het testosteron hormoon. Het lichaam maakt het hormoon ook zelf aan en dient vooral om jongens de mannelijke kenmerken te geven. Testosteron zorgt ervoor dat de spieren worden opgebouwd en men meer spiermassa krijgt. Jonge jongens krijgen door het hormoon testosteron een zwaardere stem, meer lichaamshaar, spiermassa en ook de seksuele eigenschappen van een man.

De werking van anabole steroïden

Als de anabole steroïden worden ingenomen dan hechten ze zich in het lichaam aan de receptoren bij de spieren en hierdoor worden de processen opgestart in het lichaam. Het is mogelijk om de anabolen oraal in te nemen (via de mond) en ook via injecties of met gels. Hierna komen de anabole steroïden in het bloed terecht. Er zijn vele receptoren in het lichaam bij de spieren en ook bij de organen. Aan al deze organen zitten dus ook receptoren waar de anabole steroïden zich aan kunnen hechten. Natuurlijk wil je graag dat de anabolen kuur aan de spieren gaan zitten van je keuze. Het is echter niet zo, dat je er een keuze in hebt. Het is namelijk zo, dat de anabolen ook aan de receptoren van de hartspier kunnen gaan zitten of aan de prostaat. De anabole steroïden zorgen ervoor dat de spieren meer eiwitten gaan aanmaken en daardoor in omvang toenemen. Ook wordt door het gebruik van anabole steroïden het gebruik tegen te gaan. Overtuigd? bekijk de mogelijk heden.

De bijwerkingen van de steroïden

Er zijn verschillende soorten bijwerkingen mogelijk bij het gebruik van de anabole steroïden. Een bijwerking welke veel voorkomt is gynecomastia (het wordt ook wel gyno genoemd). Het zorgt voor de vorming van onder andere borstweefsel onder de tepels.

De meest voorkomende andere bijwerkingen zijn meer hoofdpijn, meer kans op het krijgen van een hartaandoening, kankersoorten waaronder levertumoren en prostaatvergroting, een verandering van het zenuwstelsel (meer woede aanvallen, angst en depressies) en nog veel meer. Het is dus zo dat het gebruiken van de anabole steroïden niet zonder risico’s gebeurt.

Weet ook dat je minimaal 21 jaar en ouder moet zijn als je anabole steroïden wilt gaan gebruiken.

Wat is testosteron en waar dient het voor?

Het androgene hormoon testosteron zorgt voor de ontwikkeling en het behoud van de mannelijke eigenschappen. Hierdoor wordt onder andere de mate van activiteit van het mannelijke geslachtsorgaan en de ontwikkeling van secundaire geslachtskenmerken voor mannen beïnvloedt. De concentratie van testosteron in het bloed bij mannen is voor de puberteit nog erg laag, tijdens de puberteit stijgt de concentratie naar de volwassen waarden. Ook vrouwen hebben een bepaalde concentratie van testosteron in hun bloed, echter is dit veel lager dan bij mannen. Testosteron is daarmee het belangrijkste mannelijke geslachtshormoon.

Wat zijn de functies

Testosteron heeft verschillende functies voor het lichaam. Dit begint al bij het allereerste begin, het embryo. Bij het embryo zorgt testosteron voor de ontwikkeling van het primaire mannelijke geslachtskenmerk, namelijk het geslachtsorgaan. Een embryo zonder testosteron ontwikkelt zich dus vrouwelijk. Ook tijdens de puberteit heeft testosteron een functie. Zo ontwikkelingen verschillende secundaire mannelijke geslachtskenmerken zich onder invloed van de aanwezigheid van testosteron. Hierbij valt onder andere te denken aan de hoogte van de stem, de mate van lichaamsbeharing en de groei van het mannelijk geslachtsdeel. Ook bij vrouwen heeft testosteron een functie tijdens de puberteit. Testosteron zorgt bij vrouwen voor de groei van schaamhaar in de puberteit. Ook na de puberteit speelt de aanwezigheid van testosteron een rol bij zowel mannen als vrouwen. Bij beide heeft de aanwezigheid van testosteron invloed op de mate van de hoeveelheid libido de man of vrouw heeft. Bij mannen zorgt testosteron na de puberteit onder andere voor het in stand houden van het voortplantingsapparaat, onder andere door de productie van sperma. Bij zowel mannen als vrouwen stimuleert testosteron de groei van skeletspieren. Testosteron speelt bij mannen ook nog een rol over het verlies van hoofdhaar.

 

werking van testosteron op het lichaam

 

Waar komt testosteron vandaan

Bij mannen wordt testosteron in de bijnieren en de teelballen geproduceerd. Gemiddeld produceren volwassen mannen ongeveer 7 milligram testosteron per dag. Bij vrouwen wordt testosteron ook aangemaakt in de bijnieren, maar ook in de eierstokken. De gemiddelde hoeveelheid testosteron die vrouwen produceren is vele malen lager dan bij mannen, ongeveer 1 tot 2 milligram per dag.

Waar dient testosteron nog meer voor

Testosteron zorgt ook voor de groei van spieren. Hierdoor is het vooral voor sporters een belangrijk hormoon. Als je sterker of sneller wil worden zal je ook aan je testosteron huishouding moeten werken. Bij verlies van een sportwedstrijd zie je vaak dat dit komt door het tekort aan testosteron, terwijl er juist een stijging van de hoeveelheid testosteron wordt gemeten wanneer een sporter heeft gewonnen. Het hormoon is dus belangrijk voor topsporters.

 

Beinvloeden van testosteron

Mannen kunnen zelf invloed uitoefenen op de hoeveelheid testosteron die zij aanmaken. Het aanmaken van testosteron wordt versneld en verhoogt wanneer mannen actief zijn, zowel op sportief gebied als seksueel gebied. Voornamelijk bij het uitvoeren van krachttraining wordt meer testosteron aangemaakt, dit in tegenstelling tot duursporten. Dit geeft vaak het tegenovergestelde effect. Ook wanneer mannen het gevoel hebben dat ze nuttig bezig zijn maken zij meer testosteron aan. Ook heeft voldoende slaap per nacht een positief invloed op de testosteron huishouding.

Het aanmaken van testosteron wordt onder andere tegengehouden door teveel vetweefsel en overmatig alcoholgebruik.

Testosteronpreparaten

Op het moment dat je te weinig testosteron in je lichaam hebt voel je je al snel minder prettig. Ook zullen je spieren afnemen, neemt de zin in seks af en neemt vetweefsel toe. In overleg met een arts kan dan worden besloten om testosteronpreparaten te gaan gebruiken. Deze preparaten zijn zowel in pil vorm, maar ook in gel vorm en injecties. De gel heeft bij de arts meestal de voorkeur, omdat dit voor de meest constante hormoonspiegel zorgt. Een nadeel van deze gels is dat ook vrouwen en kinderen in aanraking komen met testosteron wanneer zij de man aanraken.

De voor en na delen van anabolen

Als je anabolen gaat nemen dan is het goed om ook stil te staan bij de bijwerkingen van anabolen. Natuurlijk is het mooi om je spiermassa te zien toenemen en van de verschillende andere voordelen te genieten. Het is echter ook goed om stil te staan bij de bijwerkingen van anabolen. Laten we eerst bespreken wat anabolen zijn.

Wat zijn anabolen?

Anabolen zijn een synthetische productie van testosteron hormonen. Door een toename van testosteron hormonen in je lichaam zullen de eiwitten sneller omgezet worden naar spieren en zullen ook de eiwitten in de spieren minder snel afgebroken worden. Het behoudt van spiermassa wordt dus beter terwijl ook de aanmaak van nieuwe spiermassa sneller en gemakkelijker gaat. Hierdoor gaan je spieren dus groeien.

De bijwerkingen anabolen

Er zijn ook negatieve bijwerkingen als je anabolen gaat gebruiken. Zo kun je last krijgen van leverfunctie stoornissen, acne, een vette huid, hartziekten, vaatziekten, psychische veranderingen (denk aan achterdocht en een hogere agressiviteit). Vrouwen kunnen last krijgen van baardgroei en een lagere stem. Bij mannen is het ook mogelijk dat er een aanhoudende erectie is en een prostaatvergroting. Voor jongeren onder de 22 jaar kan het gebruik van anabolen een afremming of stilstand van de groei betekenen.

extreem gespierd door anabolen gebruik

Kies voor de beste anabole steroiden

Als je besluit om steroide te gaan nemen dan is het belangrijk om niet te bezuinigen op kwaliteit. Ook is het belangrijk om niet teveel anabolen te gebruiken. Kies voor een anabolen kuur een keer per jaar. Je kunt voor het starten naar een huisarts gaan om je algemene lichamelijk conditie te laten testen. Hierdoor kun je op een gezonde en verantwoorde manier gebruik gaan maken van de anabolen. Natuurlijk moet je altijd rekening houden met de bijwerkingen anabolen. Echter wanneer je bewust bent van deze bijwerkingen weet je ook waar je op moet letten.

 

 

Meer spieren kweken? Pas je eetpatroon aan!

Wie meer spieren wil kweken na een bezoek aan de sportschool, moet niet alleen de juiste oefeningen doen tijdens de work-out. Hoeveel spieren je kweekt na een work-out is namelijk niet alleen afhankelijk van de oefeningen die je doet en de manier waarop je deze oefeningen doet, maar wordt ook bepaald door enkele andere factoren. Eén van de factoren die van grote invloed is op de spieropbouw, betreft de voeding die je eet. Ben je benieuwd hoe je jouw eetpatroon aan kan passen, zodat je nog meer resultaat ziet na een bezoek aan de sportschool en jouw sportdoelen nog sneller bereikt? Lees in dit artikel dan welke drie tips je kunt gebruiken voor het aanpassen van jouw eetpatroon om meer spieren te kweken.

 

Tip 1: nuttig extra veel eiwitten

Eiwitten helpen je lichaam om spieren op te bouwen. Eet je meer eiwitten, dan krijgt je lichaam een extra hulpmiddel om spieren op te bouwen en gaat het opbouwen van spieren dus gemakkelijker en sneller. Enkele voedingsmiddelen die veel eiwitten bevatten en dus erg geschikt zijn als fitness voeding, zijn de volgende:

  • Granen, zoals rijst en pasta.
  • Peulvruchten, zoals bonen en linzen.
  • Gevogelte, zoals kip.
  • Kaas

Eet je deze voedingsmiddelen dagelijks, dan krijgt je lichaam meer eiwitten binnen en gaat het opbouwen van spieren gemakkelijker.

Tip 2: gebruik fitness shakes om je lichaam te ondersteunen

Naast natuurlijke voedingsmiddelen, kun je ook kunstmatige producten gebruiken om je lichaam te ondersteunen bij het opbouwen van spieren. Kunstmatige producten zijn producten die niet in de natuur voorkomen, maar door de mens gemaakt zijn om een bepaalde reden. Zo zijn fitness shakes ontwikkeld om sporters te helpen meer spieren te kweken, zodat zij hun sportieve doelen sneller en gemakkelijker bereiken met dezelfde inspanning in de sportschool. En omdat er zo veel verschillende fitness shakes zijn, is er altijd wel een shake te vinden die bij jou en jouw sportdoel past.

Tip 3: gebruik een voedingsschema fitness

Ben je bereid om jouw eetpatroon echt om te gooien om jouw sportieve doelen op deze manier sneller te bereiken? Dan kun je ook een volledig voedingsschema fitness volgen om jouw eetpatroon aan te passen. In een voedingsschema fitness staat niet alleen welke fitness shakes en fitness voeding je kunt eten om meer fitness eiwitten en andere hulpmiddelen voor het lichaam binnen te krijgen, maar kun je bovendien lezen hoeveel je van ieder voedingsmiddel mag eten en wanneer je een specifiek voedingsmiddel mag nuttigen. Volg je het schema van A tot Z op, dan bereik je jouw doelen in de sportschool nog sneller. De voorwaarde hiervoor is wel dat je het schema echt volledig opvolgt en er geen eigen draai aan geeft, want het voedingsschema fitness moet echt tot op de laatste letter opgevolgd worden om de juiste resultaten te bereiken.

Sneller spieren kweken? Lees deze praktische tips

Ben je regelmatig in de sportschool te vinden en werk je hard om spieren te krijgen, maar lukt het maar niet om het lichaam te krijgen waar je van droomt? Lees dan in dit artikel welke tips je kunt gebruiken om sneller spieren te kweken, zodat je jouw doelstellingen in de sportschool sneller bereikt.

Tip 1: eet de juiste voeding

Om spiermassa op te bouwen, moet je gezond eten. Tijdens de training verbruikt je lichaam veel energie en deze energie moet aangevuld worden na het sporten. Dit doe je niet door calorierijke voeding te eten na de training, maar door voedingsmiddelen met veel eiwitten te eten als je hebt getraind. Eiwitten zijn namelijk belangrijke bouwstenen voor spieren, die ervoor zorgen dat je spieren sneller groeien. Eiwitrijke voedingsmiddelen die je na het sporten kunt eten, zijn verschillende vleessoorten en verschillende soorten zuivel.

Tip 2: houd er een gezonde levensstijl op na

Het is niet alleen belangrijk om gezond te eten, maar het is ook belangrijk om over het algemeen goed voor je lichaam te zorgen als je veel spieren wil kweken. Je lichaam moet hard werken om grote spiermassa’s aan te maken, dus het is belangrijk om je lichaam zo veel mogelijk te ondersteunen in dit proces. Dit doe je onder andere door geen alcohol te drinken en geen fastfood te eten, maar ook door voldoende rust te nemen na de training en genoeg te slapen.

steroiden in arm spuitenTip 3: gebruik hulpmiddelen voor spieren kweken

Eet je gezond en zorg je goed voor jezelf, maar lukt het nog steeds niet om voldoende spieren te kweken? Dan kun je jouw lichaam ook een handje helpen door supplementen voor spieren kweken te gebruiken. Supplementen zorgen ervoor dat je snel spieren kunt kweken door meer testosteron aan het lichaam te geven, zonder dat het lichaam op wat voor wijze dan ook geschaad wordt. Door het testosterongehalte te verhogen, worden er sneller spieren opgebouwd na de training en zie je meer terug van je harde werken in de sportschool.

Je kunt de pillen om sneller meer massa te krijgen eenvoudig online aanschaffen. Gebruik je de juiste dosering, eet je goed, rust je voldoende en ga je regelmatig naar de sportschool, dan kun je in de eerste maand van jouw gebruik al verschil merken in je lichaamsbouw. Voorwaarde is wel dat je verstandig omgaat met de supplementen, want snel spieren kweken met pillen werkt alleen als je dit op de juiste manier doet. Dit betekent dat je niet te veel supplementen gebruikt, dat je altijd goed blijft eten en rusten en dat je door blijft trainen op het niveau dat je gewend bent.